Avtalsvillkor för Northguard Sverige AB.
1. Företagsinformation
1.1. Northguard Sverige AB, org.nr. 559333–2413 är etablerat på adressen, c/o Lundströms Redovisningstjänst AB, Kungtorpsvängen 10 B, 236 32 HÖLLVIKEN (”Northguard”).
1.2. Northguard kan kontaktas på telefonnummer 010-888 65 44 och [email protected]
1.3. Northguard är organiserat som ett aktiebolag
2. Avtalsvillkor
2.1. Det fullständiga avtalet mellan Northguard och kunden utgörs av (1) dessa avtalsvillkor, (2) Northguards orderbekräftelse eller eventuellt separat avtal med kunden och (3) övriga dokument som parterna skriftligen har kommit överens om (”Avtalsvillkoren”).
Avtalsvillkoren gäller i alla rättsförhållanden mellan den enskilda kunden och Northguard. Det är viktigt att du som kund noggrant läser och förstår Avtalsvillkoren innan du använder Northguards tjänster och produkter. Genom att använda Northguards tjänster och produkter bekräftar du att du accepterar och är bunden av Avtalsvillkoren.
2.2. Ändringar och tillägg till Avtalsvillkoren är endast giltiga om parterna uttryckligen har kommit överens om dessa skriftligen, om inte annat följer av tvingande svensk lag.
3. Avtalsbildning
3.1. En beställning är bindande för kunden när den har mottagits av Northguard.
3.2. En beställning är bindande för Northguard först när Northguard har bekräftat beställningen gentemot kunden.
3.3. Om Northguard och kunden ingår avtal genom att skriva under ett separat kundavtal, är kundavtalet och därmed beställningen först bindande när båda parter har undertecknat det separata avtalet.
3.4. Observera att en beställning från kunden måste bekräftas av Northguard för att bli bindande. Northguard kan skicka ett elektronisk kvitto som bekräftar mottagandet av en beställning från en kund. Ett sådant kvitto utgör inte en juridiskt bindande orderbekräftelse. Avtalet gäller först när (A) ett avtal har ingåtts och undertecknats av båda parter eller (B) Northguard har skickat en orderbekräftelse och/eller faktura till kunden.
3.5. Oavsett ovanstående punkter 3.1 till och med 3.4 gäller följande särskilt för företagskunder. En beställning anses vara bindande och ett avtal slutgiltigt ingånget, senast vid den tidpunkt då Northguard påbörjar leveransen av tjänsten eller produkten.
Om ett separat försäljningsavtal skickas ut för undertecknande efter att leverans redan påbörjats, utgör detta endast en bekräftelse på det redan ingångna avtalet. Avsaknad av underskrift innebär i sådant fall inte att avtalet eller beställningen upphör att gälla.
4. Tjänster och produkter
4.1. Northguard erbjuder olika tjänster och produkter till kunden, inklusive men inte begränsat till licenser, abonnemangsbaserade onlinetjänster samt undantagsvis hardware.
4.2. Northguard erbjuder sina tjänster på flera ställen, inklusive men inte begränsat till webbplatsen www.northguard.se samt Northguards egna digitala plattform.
4.3. Kunden mottar de tjänster och produkter som specificerats i den enskilda beställningen eller i separat avtal med Northguard.
4.4. Tillgång till Northguards tjänster och produkter kräver att kunden registrerar ett användarkonto på Northguards onlineportal. Kunden är medveten om att detta är en nödvändig förutsättning för att ta emot köpta tjänster och produkter och att det är kundens ansvar att registrera och skapa ett användarkonto. Northguard kan automatiskt skapa ett användarkonto för kunden vid köp av tjänster eller produkter som kräver ett användarkonto för att kunna nyttjas. Läs mer om registrering och åtkomst under punkt 7.
4.5. Vissa tjänster och produkter kan innebära att andra säkerhetsprogram eller funktioner avinstalleras eller inaktiveras om de är oförenliga med Northguards tjänster eller produkter.
Vid köp av supporttjänster hos Northguard kan Northguard inte garantera att alla kundens krav uppfylls under en eventuell reparation eller supportsession. Fysiska skador och/eller bristande licenser från kundens sida kan Northguard inte hållas ansvarigt för.
4.6. Vissa tjänster och produkter är reserverade för kunder som är privata konsumenter. Det är kundens ansvar att beställa tjänster och produkter som passar kunden beroende på om kunden agerar som privatperson eller företagare.
Tjänster och produkter som används på datorer eller annan IT-utrustning för affärsändamål måste beställas inom ramen för ett företagsavtal. Detta gäller även i de fall där en privatperson använder exempelvis en arbetsdator i tjänsten.
Beställningar som görs i egenskap av konsument men används i affärssyfte sker på kundens eget ansvar. Se vidare punkt 13.2.
Northguard förbehåller sig rätten att när som helst annullera eller avbryta ett avtal eller en leverans om en företagare har beställt tjänster eller produkter som tydligt anges vara avsedda för privatpersoner.
Northguard förbehåller sig även rätten att när som helst annullera eller avbryta ett avtal eller en leverans om en privat konsument har beställt tjänster eller produkter som tydligt anges vara avsedda för företagare.
4.7. Vissa tjänster och produkter omfattas av licensvillkor som tillhandahålls av tredje part, där Northguard agerar återförsäljare eller ombud för licensinnehavaren. Sådana licensvillkor gäller utöver dessa avtalsvillkor och måste accepteras av kunden för att köpet ska vara giltigt. De specifika licensvillkoren kan antingen hittas bifogade vid det specifika köpet eller via följande länkar:
4.7.1. Windows: https://www.northguard.se/eula/windows/
4.7.2. Mac: https://www.northguard.se/eula/mac/
4.7.3. Android & iOS: https://www.northguard.se/eula/android-ios/
5. Priser
5.1. När kunden besöker Northguards webbplats kan man välja mellan alternativen ”privat” och ”företag”. Kunden ska välja den version av webbplatsen som motsvarar kundens behov, eftersom varje sida är anpassad med bland annat prisinformation beroende på om kunden agerar som privatperson eller företagare.
5.2. Alla priser anges i svenska kronor inklusive moms om kunden är en privatperson.
5.3. Alla priser anges i svenska kronor exklusive moms om kunden inte är en privatperson.
5.4. Northguard förbehåller sig rätten att justera och ändra priser på alla tjänster och andra produkter när som helst. Sådana prisändringar gäller endast för avtal som ingås efter offentliggörandet av sådana prisändringar.
6. Betalning
6.1. Betalning kan ske via MobilePay, Visa, MasterCard, Swish, Ikano Bank, och banköverföring. Northguard tar inte ut några kortavgifter.
Vi uppmärksammar kunden på att det är kundens ansvar att betala i tid. Om kunden har valt att betala via MobilePay eller betalkort, och denna betalningsmetod upphör att gälla utan att ersättas av en alternativ metod i enlighet med avtalet, utgör det ett väsentligt avtalsbrott från kundens sida.
6.2. Northguard kan lagra kundens betalningsinformation om kunden abonnerar på en löpande tjänst och själv registrerar ett betalkort eller liknande.
6.3. Debitering kommer inte att ske från kundens konto förrän den fysiska varan har skickats eller den virtuella produkten har skapats, om inget annat har avtalats eller framgår av kundens beställning.
För företagskunder gäller dock att betalning ska ske senast fem (5) dagar från fakturadatum, om inte annat särskilt överenskommits eller framgår av beställningsprocessen.
6.4. Betalning via kvittning kan inte ske.
6.5. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt räntelagens allmänna regler.
För företagskunder gäller särskilt att dröjsmålsränta debiteras med två (2) procent per påbörjad kalendermånad.
6.6. Northguard använder en säker betalserver med SSL-kryptering, vilket innebär att all betalningsinformation skyddas från obehörig åtkomst.
Även Northguards webbplats är krypterad med SSL-protokoll.
Northguard lagrar betalningsinformation om kunden har registrerat den genom att anmäla en fast betalmetod, inklusive genom anmälan av ett betalkort. Northguard lagrar inte ytterligare betalningsinformation om kunden, utöver det som framgår av avtalet med kunden.
Betalning med Ikano Bank
6.7. Betalning via Ikano Bank är endast tillgängligt för företagskunder. De närmare villkoren för köpet kommer att fastställas genom ett separat leasingavtal.
7. Registrering och åtkomst
7.1. Kunden ansvarar för att de uppgifter som lämnas vid registreringen är korrekta och för att dessa hålls uppdaterade vid behov, så att informationen alltid är aktuell. Vid registrering av betal- och kreditkort får kunden endast registrera sina egna kort.
7.2. Vid registrering tilldelas kunden ett användarnamn och ett lösenord, som tillsammans utgör kundens inloggningsuppgifter. Kundens inloggningsuppgifter är personliga och får inte användas av andra, om inte något annat uttryckligen framgår av tjänsten eller produkten.
7.3. Kunden kan komma åt sina uppgifter genom att logga in på följande sida, kallad ”Mitt Northguard”:
https://www.northguard.se/mitt-northguard/
7.4. På ”Mitt Northguard” kan kunden se och uppdatera sina uppgifter, granska köphistorik, köpdatum, utgångsdatum, priser, licensnycklar och användarinformation med mera.
7.5. Kunden ska följa dessa riktlinjer för inloggningsuppgifter och ”Mitt Northguard”:
7.5.1. Kunden ska förvara sina inloggningsuppgifter på ett säkert ställe så att andra inte kan få obehörig åtkomst till dem. Kunden ansvarar för all aktivitet som sker via det egna användarkontot.
7.5.2. Vid misstanke om obehörig åtkomst eller missbruk av inloggningsuppgifter eller användarkonto ska kunden omedelbart meddela Northguard samt byta lösenord.
7.6. Northguard lagrar uppgifterna i upp till två (2) år efter att kunden slutat vara kund hos Northguard.
8. Tjänster på abonnemang
8.1. Priser för abonnemangstjänster framgår av Northguards prislistor, erbjudanden eller liknande. Priset anges vid det enskilda köpet.
8.2. Abonnemangstjänster löper på obestämd tid och förnyas automatiskt tills kunden säger upp abonnemanget, om inte annat framgår av det enskilda abonnemangsavtalet.
Kunden ansvarar för att säga upp abonnemanget om tjänsten inte längre önskas. Om kunden upphör med betalningen utan att formellt säga upp abonnemanget, fortlöper abonnemanget tills uppsägning sker. Kunden är inte befriad från betalning för uteblivna abonnemangstjänster om kunden slutar betala utan att säga upp abonnemanget.
8.3. Efter beställning av ett abonnemang skickas en bekräftelse via e-post. Kunden får varje månad en ny bekräftelse när abonnemanget automatiskt förnyas.
8.4. Abonnemanget kan sägas upp med en (1) månads uppsägningstid till utgången av en kalendermånad, dock tidigast efter att elva (11) månader har förflutit från avtalets ingående.
Detta innebär en minsta bindningstid om tolv (12) månader.
För företagskunder gäller dock att den minsta bindningstiden är trettiosex (36) månader, om inte annat särskilt framgår av avtalet eller Avtalsvillkoren. Om en kortare bindningstid uttryckligen anges i kundens beställning eller avtal, gäller den kortare perioden.
8.5. Uppsägning ska ske skriftligen via e-post till Northguard på e-post [email protected].
8.6. Privatpersoner har ångerrätt i enlighet med avsnitt 11. Företagskunder har ingen ångerrätt.
8.7. Köplagens regler om fel gäller för köp av varor. Köplagens regler om fel, inklusive kundens reklamationsrätt på 3 år enligt köplagen, gäller därför inte vid köp av abonnemang, där leverans av tjänster är huvudelementet.
8.8. Kunden kan registrera ett betalkort för automatisk debitering av abonnemangsavgifter. Kunden kan när som helst återkalla sitt medgivande till att Northguard debiterar kortet. Kunden kan även invända mot ”obehöriga debiteringar” hos sin kortutgivare, dock senast åtta (8) veckor efter debiteringen, om inte annat framgår av kundens avtal med kortutgivaren.
8.9. Om kunden är företagare och inte betalar den månatliga abonnemangsavgiften i tid förbehåller sig Northguard rätten att tillfälligt spärra åtkomst till eller hålla inne abonnemangstjänsten tills alla utestående abonnemangsbetalningar inklusive eventuella räntor eller påminnelseavgifter enligt tillämplig svensk rätt har betalats. Om en skuld för utebliven betalning av abonnemangstjänsten inte har betalats senast 10 dagar efter en skriftlig betalningspåminnelse är Northguard berättigad men inte skyldig att säga upp abonnemanget med omedelbar verkan och kräva ersättning för eventuell förlust enligt svensk rätts allmänna regler.
9. Frakt och leverans
9.1. Northguard levererar normalt inte fysiska varor, eftersom våra tjänster och produkter huvudsakligen är digitala.
Detta avsnitt är endast tillämpligt i de fall där fysiska varor undantagsvis ingår i ett köp.
För digitala produkter och tjänster, såsom programvara och digitalt stöd, gäller bestämmelserna i avsnitt 10.
9.2. Northguard tar endast emot leveranser genom att kontakta Northguard först för rätt adress.
9.3. Northguard levererar fysiska varor inom Danmarks och Sveriges gränser och det kan finnas begränsningar för leverans till icke broförbundna öar, inklusive längre leveranstid.
9.4. Northguard levererar fysiska varor till den adress kunden uppgett eller en postbox nära den angivna adressen.
9.5. Leveranstiderna är de som Northguard har uppgett på vår webbplats, i Avtalsvillkoren eller på annat sätt.
10. Leverans
10.1. Inga leveransavgifter tas ut, om inte annat framgår av avtalet.
10.2. Leveranstider är de som anges i avtalet, och leveranstider är endast vägledande, om inte annat uttryckligen framgår av avtalet, att en fast leveranstid har avtalats. Både vägledande leveranstider och leverans vid fast tidpunkt är med förbehåll för leveransförseningar på grund av de omständigheter som anges i punkt 4, och kunden informeras så snart som möjligt om leveransförseningar kan bli sannolika på grund av sådana omständigheter.
10.3. Om leverans inte kan genomföras inom angiven tid till följd av omständigheter hänförliga till kunden, har Northguard rätt att skjuta upp leveransen utan ansvar för eventuella följdförseningar.
11. Ångerrätt och särskilt för konsumenter
11.1. Villkoren och bestämmelserna i detta avsnitt 11 gäller endast för konsumentköp, det vill säga när kunden är en privatperson som handlar för ändamål utanför näringsverksamhet. Dessa villkor gäller inte för affärstransaktioner.
11.2. En ångerrätt på fjorton (14) dagar gäller för köp som konsumenten har ingått utanför Northguards affärslokal eller vid avtal om distansförsäljning (t.ex. köp över internet).
Följande typer av tjänster omfattas dock inte av ångerrätten:
a) Avtal om specifika brådskande reparations- eller underhållsarbeten hos kunden som kunden på förhand uttryckligen har begärt.
b) Leverans av förseglade ljud- eller bildinspelningar eller datorprogramvara, där kunden har brutit förseglingen.
c) Leverans av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium, om utförandet har påbörjats med kundens föregående uttryckliga samtycke och erkännande att kunden därmed förlorar sin ångerrätt.
d) Köp av tjänster som beskrivs i nedanstående punkt 4.
Leverans av digitalt innehåll såsom videofiler, spel, appar, säkerhetsprogram och annan programvara där kunden själv har brutit förseglingen eller aktiverat licensen, är exempel på undantag från ångerrätten, som beskrivs i punkt 11.2, a) till d).
Om förseglingen bryts eller licensen aktiveras med kundens samtycke, anses det som att kunden själv har brutit förseglingen eller aktiverat licensen, även om kunden ber Northguards tekniker att utföra dessa åtgärder.
11.3. Tidsfristen för att utöva ångerrätten är fjorton (14) dagar. Vid köp av tjänster löper tidsfristen från dagen för avtalets ingående. Vid köp av varor löper fristen från den dag då varan tas emot av kunden eller den mottagare som kunden har angett.
11.4. Vid köp av tjänster, där hela leveransen ska ske inom fjorton (14) dagar efter avtalets ingående, ger kunden sitt samtycke till att ångerrätten omedelbart upphör när tjänsten har fullföljts och avslutats, även om detta sker tidigare än fjorton (14) dagar efter avtalets ingående.
Kunden accepterar även att avtalet träder i kraft omedelbart och att leverans kan påbörjas innan ångerrätten löper ut. Detta innebär att kunden ska betala för de rimliga kostnaderna för varje delvis leverans som har skett innan den dag kunden utövar sin ångerrätt.
Detta gäller exempelvis, men är inte begränsat till, installation eller konfiguration av programvara som slutförs innan ångerrätten löper ut, optimering eller service av datorer eller annan utrustning etc.
11.5. Kunden kan utöva sin ångerrätt genom att ge ett otvetydigt meddelande om ånger till Northguard. Vi rekommenderar att kontakt sker via e-post till [email protected].
Kunden kan använda standardformuläret från konsumentköplagen, som finns längst ner i dessa allmänna villkor.
11.6. När kunden har valt att använda ångerrätten för köp av en fysisk vara, ska kunden utan onödig fördröjning och senast fjorton (14) dagar efter meddelandet om användande av ångerrätten returnera varan, om inte annat har avtalats uttryckligen. Kunden ska själv stå för de direkta kostnaderna för frakt/retur av varan.
11.7. Kunden ska betala för värdeminskning av varor som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och hur varan fungerar.
11.8. När kunden utövar sin ångerrätt återbetalar Northguard alla betalningar som mottagits från kunden, inklusive leveranskostnader (dock inte extra kostnader som följer av kundens eget val av annan leveransmetod än den billigaste standardleveransen som Northguard erbjuder), utan onödig fördröjning och senast fjorton (14) dagar efter att Northguard mottagit kundens meddelande om användning av ångerrätten.
Northguard genomför återbetalningen med samma betalningsmedel som kunden använde, om inte annat har avtalats. Återbetalningen sker utan återbetalningsavgifter för kunden.
Northguard kan hålla inne återbetalningen tills den tidigaste punkten då varorna har returnerats eller kunden har lämnat dokumentation för att ha returnerat varorna.
Om ångerrätten utövas för digitala tjänster eller produkter kan Northguard förhindra kundens fortsatta användning av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten, särskilt genom att göra det otillgängligt för kunden eller göra kundens användarkonto inaktivt.
12. Reklamation
12.1. Företagskunder: Företag har endast rätt att reklamera i den utsträckning som följer av svensk lag och i enlighet med eventuella avvikelser som framgår av avtalet. För företagskunder gäller en absolut reklamationsfrist om tolv (12) månader från leverans.
12.2. Konsumenter: Vid köp av varor har konsumenter rätt att reklamera fel inom trettiosex (36) månader enligt konsumentköplagen. Reklamationen ska riktas till Northguard och göras inom skälig tid efter att felet upptäckts eller borde ha upptäckts.
Vi uppmanar kunden att noggrant kontrollera den köpta varan vid mottagandet och omedelbart reklamera om det är relevant, så att vi snabbt och säkert kan hantera reklamationen till kundens belåtenhet.
12.3. Konsumentklagomål: Konsumenter som önskar framföra klagomål kan kontakta Northguard via telefon eller e-post
Om vi inte kan hitta en lösning kan kunden kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller Konsumentverket.
Konsumenter inom EU kan även använda EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning (ODR), vilket är särskilt relevant om kunden har hemvist i ett annat EU-land än Sverige.
Klagomål till ODR kan lämnas in på hemsidan: http://ec.europa.eu/odr
Vid klagomål till ODR måste kunden ange vår e-postadress: [email protected].
13. Ansvarsbegränsning och force majeure
13.1. Northguards skadeståndsansvar är begränsat till direkta förluster. Northguard ansvarar inte för indirekta förluster, driftstörningar, följdskador eller liknande.
13.2. Northguard utför inte optimering eller arbete på arbetsdatorer eller annan utrustning som används i näringsverksamhet eller för arbete, om inte kunden har kontaktat Northguard som en näringsidkare. Kunden ansvarar för att informera om det är en dator eller annan utrustning som inte endast används för privat bruk.
Northguard friskriver sig uttryckligen från allt ansvar för skador på affärsrelaterat innehåll som kan skadas eller förloras vid leverans av tjänster eller produkter till privatpersoner.
13.3. Northguard ansvarar inte för och ersätter inte kostnader till följd av:
a) Fel och försummelse från kundens sida.
b) Existerande fel eller brister i kundens förhållanden, t.ex. att kunden inte kan använda ett köp av Microsoft 365 eftersom kunden använder Linux som operativsystem.
c) Skador orsakade av kundens grovt vårdslösa eller avsiktliga handlingar.
13.4. För kunder som inte är privatpersoner är Northguards skadeståndsansvar, oavsett orsak och oavsett kravets art, begränsat till det belopp som fakturerades för den tjänst som orsakade förlusten eller är orsak till eller direkt kopplad till skadeståndsanspråket, om inte tvingande svensk lag föreskriver något annat.
13.5. För kunder som inte är privatpersoner ansvarar inte Northguard för skador som orsakas av att kunden inte har gjort en säkerhetskopiering av sina system. Detta gäller bland annat, men är inte begränsat till, att kunden måste säkerhetskopiera data före omfattande eller särskilt komplicerade systemändringar.
13.6. Förutom vad som uttryckligen anges i avtalet ansvarar inte Northguard för förluster som orsakas av omständigheter av ovanlig art som hindrar, försvårar eller fördyrar avtalets uppfyllelse, om dessa omständigheter inträffar eller väsentligen utvecklas efter Northguards bindande bekräftelse av avtalet, och ligger utanför Northguards rimliga kontroll. Sådana omständigheter inkluderar bland annat, men är inte begränsade till:
Arbetskonflikter, strejker, lockout, epidemi, pandemi, nationella eller globala hälsokriser eller folkkriser, brand, krig, uppror, inre oroligheter, väderförhållanden och naturkatastrofer, valutarestriktioner, offentlig beslagtagning, import- eller exportförbud, avbrott i allmänna kommunikationer, lagändringar med betydande negativ påverkan på möjligheten att uppfylla avtalet, inklusive energiförsörjning, betydande pris- och/eller avgiftshöjningar, valutaförändringar, produktions- och leveransproblem som orsakas av förhållanden som inte kan belastas Northguard, samt inträde av force majeure hos relevanta underleverantörer.
13.7. Northguard ansvarar inte för förseningar som orsakas av nedstängning eller annan störning på grund av COVID-19.
14. Garanti
14.1. Northguard utfärdar ingen garanti vid försäljning av tjänster eller produkter.
15. Cookies
15.1 På www.northguard.se används cookies för att optimera webbplatsen och dess funktionalitet i syfte att göra besöket så enkelt som möjligt för användaren.
Läs mer om vår cookiepolicy här: www.northguard.se/cookies
16. Slutbestämmelser
16.1. Northguard reserverar sig för eventuella skrivfel, språkfel och andra redaktionella misstag i dessa villkor.
16.2. Om någon eller flera bestämmelser i Avtalsvillkoren nu eller i framtiden skulle visa sig vara ogiltiga eller på annat sätt inte kunna verkställas enligt svensk rätt, ska de övriga delarna av avtalet fortfarande gälla, och eventuell tvekan eller brist på reglering ska tolkas i enlighet med Northguard och kundens gemensamma vilja vid avtalets ingående.
17. Tvister, lagval och forum
17.1. Tvister mellan parterna, som inte kan lösas genom förhandling, ska avgöras enligt svensk rätt.
17.2. Tvister kan dock behandlas vid annan svensk instans, om tvingande svensk rätt kräver detta.
17.3. Om kunden är en privatperson, bestäms forum enligt svensk rätts allmänna regler.
Dessa allmänna villkor är senast uppdaterade den: 1 april 2025.
Standardformulär för utövande av ångerrätt
(Detta formulär ska endast fyllas i och skickas in om du vill utöva din ångerrätt.)
Till:
Northguard Sverige AB
c/o Lundströms Redovisningstjänst AB, Kungtorpsvängen 10 B, 236 32 HÖLLVIKEN
Telefon: 010-888 65 44
E-post: [email protected]
Jag meddelar härmed att jag vill utöva min ångerrätt avseende mitt köp av följande vara/tjänst:
Beställt den: ____________________ Mottagen den: ______________________
Konsumentens namn: ________________________________________________
Konsumentens adress: _______________________________________________
Konsumentens underskrift: _____________________________ Datum: _______
(Underskrift krävs endast om formuläret lämnas in i pappersform.)